הערכת אומנות – הערכה זה חשוב

הערכת אומנות

עולם ההערכה של פריטים אומנותיים הוא עולם מאד מיוחד. מדובר בעולם שמחייב דיוק, מקצועיות ואמינות. כמו גם, וותק ומקצועיות ללא דופי. זהו תהליך שמבוצע במספר שלבים עיקריים.

אם אנחנו מפשטים את התהליך הזה, אפשר לנסות ולפצל אותו לשלושה שלבים מהותיים. על בסיסם, ניתן להחליט לגבי שווי הערכת אומנות עבור פריט ספציפי. על מנת שנוכל להמחיש לכם את השלבים האלו, לדוגמא, נשתמש בהערכה של ציורים אומנותיים.

אין הערכת אומנות שדומה אחת לשניה, אך כל הערכת אומנות מתקיימת באותו התהליך, ובאופן של התאמה אישית לסוג הפריט. פסל למשל, עובר תהליך אחר וזו הסיבה שגם האימות נעשה בהתאם לסוג הפריט והאופי שלו. אחרי שתקראו את המאמר כאן אולי לא תהפכו להיות מומחי הערכה באומנות, אבל כן תקבלו אינדיקציה בסיסית על איך התהליך עובד, ומה אתם צריכים לעשות על מנת לעבור תהליך מהסוג הזה.

בשלב הראשון המעריך בודק את הפריט. כך הוא גם מזהה באיזה חומרים התשתמש האומן כדי לצור את הפריט. לזיהוי הראשוני ישנה חשיבות עמוקה בתהליך זה של הערכת אומנות בצד המקצועי שלה. כל מי שעוסק בנושא הזה יודע שערכו של ציור שמן על בד שונה למשל באופן מהותי מערכו של ציור שמן על נייר וזאת הסיבה שנתקלים לפעמים במגוון של נסיונות להעלות שווי של יצירה באמצעות הדבקה והצמדה של ציורים בצבעי שמן שבמקור, הם בכלל על נייר. את הנייר מצמידים לבד וממסגרים כך שיראה כציור שן על בד. בדיקה ראשונית של מעריך מקצועי ומומחה תזהה ציור מהסוג הזה.

ישנן דוגמאות נוספות עבור הסוגים השונים של הנסיונות להעלות שווי פריט על מנת שימכר בצורה פסולה. לדוגמא הוספה של צבעי שמן לציור גואש, הצמדה של הציורים לבד והצגתו כיקר בצורה מהותית משוויו האמיתי. לצערנו ישנן לא מעט דוגמאות. להרחיב על כך יקח לא מעט זמן בגלל שזהו פשע בפני עצמו שמתבצע לא מעט. חשוב לדעת שהתפקיד המהותי של מעריך הינה לזהות גם תופעות מאילו ולהבין האם הפריט מקורי, ובכך להעריך אותו בהתאם.

מעריך מקצועי צריך לזהות אם הציורים שהוא מעריך הינם ציורי אקריליק, או שמן. יש אומנים שישנו פער מחירים משמעותי בין סוגי צבעים אלו בציורים שלהם.

במהלך הערכת אומנות המעריך צריך לבדוק אם יש קרע בעברו של הציור. אין ספק שזו משימה לא פשוטה, אבל משחזר אומנות מקצועי ובעל עין מדויקת בהחלט יודע איך להסוות קרע בציורים. בין אם מדובר בצד החזיתי בו ובין אם מדובר במיקום אחר.

אם השלב הראשון עבר בהצלחה, תעברו לשלב השני בנחת. זה השלב שבו המעריך ינסה לוודא את הזהות של הצייר, מדובר בתהליך שמתבצע על ידי זיהוי של חתימות על התמונה. יחד עם פרמטר זה, גם זיהוי הסגנון והטכניקה של הצייר. לפעמים גם החתימה של האומן משתנה עם התקופה, זאת תופעה נורמלית לכולם. אך כשמדובר בציירים ואומנים זה משמעותי מאד, זהו אחד הפרמטרים היותר משמעותיים לזיהוי תקופת האומנות. אומנים ישראליים ששינו את שמם הם למשל אובדובסקי, שמידט, ועוד. מעריך שיהיה מספיק מקצועי ובעל נסיון ידע לבצע את ההקבלה המתאימה של תקופת הציור, החתימה והסגנון.

הרבה ציירים משנים את הסגנון של הציור שלהם ומתאימים את עצמם לתקופות המגוונות. גם חומרי הציור משתנים בהתאם. 'התקופה הורודה', או 'התקופה הכחולה' של פיקאסו, ועוד. התקופות המשתנות מביאות השפעה משמעותית על האומנים, בין אם מדובר בציור ובין אם מדובר בסוגי אומנות אחרים. ­

הערכת אומנות מקצועית ובעלת מספיק דיוק ומיומנות צריכה לקחת בחשבון סגנון תקופה ומרכיביה. ישנם לעיתים הבדלים מאד מהותיים בין ציורים בתקופה מוקדמת או בתקופה מאוחרת, ותקופות אלו מושפעות מפרמטרים שונים.

כללי
המשך לעוד מאמרים שיוכלו לעזור...
להשכיר דירה או לקנות?
"לקנות או לא לקנות" זאת באמת השאלה. בימים בהם שוק הנדל"ן הופך יקר מידי ובלתי אפשרי: רבים מהזוגות...
קרא עוד »
דצמ 09, 2018
שלילת רישיון נהיגה – מה ניתן לעשות?
חלק מעבירות התנועה שאנו עושים בכביש לפעמים, תחילה עלולות להוביל לשלילה מנהלתית של 30 ימים, כאשר לאחר...
קרא עוד »
דצמ 28, 2021
כל היתרונות של מערכת טריידסטיישן
למערכת מסחר איכותית ונוחה כמו זו של טריידסטיישן, יש את כל היתרונו לקחת אתכם למקום שרק חלמתם עליו בשוק...
קרא עוד »
אוג 10, 2020